sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Joulukalenteri 2014: Kamerakoulun oppitunti



Lukijoiden toiveesta joulukalenteriin tälle päivälle ilmestyy pieni valokuvausaiheinen luukku. Koska olen muutamaa vuotta aiemmin toteuttanut Kuvausohjeita -postaussarjan, tällä kertaa paneudutaan enemmän kameran teknisiin puoliin. Katso postaussarjan osat näistä linkeistä: esteratsastus, kouluratsastus, pää- ja rakennekuvat, ravit sekä valmistujaiskuvat.

Aloittelijoille suosittelen kaikille samaa vinkkiä: kokeile rohkeasti! Lue ohjekirja, kysy kaverilta vinkkiä tai selaa netin keskustelupalstoja. Tärkeintä on kuitenkin se, että kokeilet rohkeasti mitä tapahtuu mistäkin, mikä vaikuttaa mihinkin. Näin itsellesi syntyy vahva käsitys siitä, mitenkä valokuvia saa parannettua tietyissä olosuhteissa tai mitkä asetukset sopivat harmaalle sadekelille kuvaukseen.

Aurinkoisella ilmalla valokuvaus on helppoa, ellei valo ole jyrkkää tehden voimakkaita varjoja
Ilta-auringon valo on huomattavasti pehmeämpää tehden syvempiä sävyjä valokuviin
Metsän takaa tuleva valo on pehmeä, eikä luo varjoja kuviin

K U V A  -  A S E T U K S E T
mielestäni hevoskuvaukseen soveltuvimmat kuva-asetukset

  • AUTO - täysin automaattinen, jossa kamera valitsee itse aukon, suljinajan, ISO:n, valkotasapainon ja salaman tarpeen. Aloittelevalle kuvaajalle hyvä keino oppia tutustumaan kameran kapasiteettiin. Automaattinen kuva-asetus ei mahdollista isoja kikkailuja ja osa kuvista voi epäonnistua.
  • URHEILU - tai juoksumies, kuten tapaan sanoa. Käytin tätä syntistä ohjelmaa melko monta vuotta, vaikka hallitsin manuaalikuvauksen. Laiskuus kuitenkin vei voiton ja lähinnä vain räiskytin kameran suljinta. Urheiluasetus on kameran automaattinen kuvaustila, jossa ISO on noin 400 tai yli - toki valoituksesta hieman riippuen. Suljinaikaa kamera pyrkii pitämään yli 1/200 aina, jolloin kuva ei tärähdä ilman jalustaakaan kuvatessa. 

  • M (Canonilla M) - täysin manuaalinen, jossa käyttäjä valitsee itse ISO-herkkyyden, valkotasapainon, aukon ja suljinajan. Onnistuneet valokuvat tarvitsevat rutkasti rutiinia ja himppasen tuuria.
  • A (Canonilla Av) - aukon esivalinta. Käyttäjä itse asettaa käyttämänsä aukon, jolloin kamera laskee muut kuvaan vaikuttavat tekijät itse, jotta valotus onnistuisi. Peruskäyttöön ja vielä hieman rutiinia hakevalle kuvaajalle paras vaihtoehto.
  • S (Canonilla Tv) - suljinajan esivalinta. Käyttäjä itse asettaa haluamansa suljinajan (esim. 1/200), jolloin kamera itse määrittelee loput asetukset, jotta suljinaika toteutuu. 
  • P - "Puoliautomaattinen" tila, jossa kamera itse säätää aukon ja suljinajan tilanteen mukaan parhaimmaksi, muttei esimerkiksi ponnauta salamaa esille tarpeen vaatiessa. Osa asetuksista on kuitenkin käsinsäädettävissä, toisin kuin automaattiasetuksella.

Pidentämällä valotusaikaa ja seuraamalla liikkuvaa kohdetta saat lisää liike-efektiä kuvaan
Vedenroiskeet saat pysähtymään kuviin lyhyellä valotusajalla. Lisää valoa kuviin saat nostamalla ISO-arvoa ja aukkoa.
Joskus parhaat kuvat jäävät harmittavan epätarkoiksi. Objektiivien tarkennusvirheitä voit tutkia googlettamalla oman objektiivisi arvosteluja. Tarkennusvirheistään tunnettu Sigma on kyllä minunkin luotto-objektiivini.

N Y R K K I S Ä Ä N T Ö J Ä
Jotta voi rikkoa rajoja, täytyy ensin tuntea ne

  • Täydellinen valotus syntyy kolmen tekijän summasta: ISO-arvosta, aukkoarvosta ja valotusajasta. 
  • Mitä suurempi ISO sinulla on käytössä, sitä enemmän kuva kohisee eli ns. rakeet tulevat taustasta esille. Itse pyrin pitämään ISO-arvon mahdollisimman alhaisena.
  • Liikekuvauksessa liikkeen täydelliseen pysäyttämiseen tarvitaan suljinnopeudeksi vähintään 1/125. Käsivaralla liikkeen pysäyttämiseen tarvitaan 1/60, jolloin mukaan tulee pientä liike-epäterävyyttä. Pidemmillä valotusajoilla liikkeen pysäyttämiseksi tarvitsee jo jalustaa.
  • Tarkennuspistettä voi vaihtaa kesken kuvauksenkin, omassa Nikon -kamerassani etsimen läpi on yksi tummennettu renkula enemmän kuin muut - siihen tarkennus pyrkii osumaan. Sitä voi muuttaa takana olevasta monivalintapainikkeesta.
  • Käytä liikkuvan kohteen kuvauksessa automaattitarkennusta (Auto Focus), jotta kuvastasi tulisi tarkka. Manuaalinen käsitarkennus sopii harjaantuneille valokuvaajille ja paikallaan pysyville kuvattaville.
  • Itse käytän automaattisessa tarkennustilassa 3D seurantaa, sillä se tuo mielestäni kuviin hienoa syväterävyyttä onnistuessaan.
  • Aukkoarvoja ilmoitetaan hieman hassusti vasten maalaisjärkeä. f1.8 on suuri aukko, joka päästää paljon valoa kennolle. Vastaavasti f22 on todella pieni aukko, joka päästää vain vähän valoa kameran kennolle.
  • Hevosta valokuvattaessa syväterävyysalue ei voi olla kovin pieni hevosen ollessa niin suuri eläin. Itse käytän eniten f3.5 tai f4 aukkoarvoja, niissä myös objektiivini piirtää parhaiten.
  • Mikäli objektiivisi aukkoarvot on ilmoitettu f3.5-5.6 tarkoittaa tämä sitä, että objektiivin polttovälin muuttuessa muuttuu aukonarvokin. Pienimmillään aukko on lyhimmällä polttovälillään ja päinvastoin. 
  • Valkotasapainon avulla helpotat kuvasävyjä pysymään oikeanlaisena. Valkotasapaino on yleensä automaattisella, mutta itse säädän sen sadepäivinä tai sisällä loistelampun vastaamaan totuutta. Symbolit ovat hyvin kuvaavat, esim. aurinko, pilvi, varjo, hehkulamppu ...



Tärkeintä valokuvauksen kanssa on jatkuva harjoittelu ja itseopettelu. Taiteen tekemistä ei voida opettaa koulussa, mutta lähtökohdat voidaan saada kuntoon. On kuitenkin lopulta oppijasta itsestään kiinni, mitenkä hän osaa soveltaa saamaansa tietotaitoa oikeissa tilanteissa. Itse olen oppinut valokuvaamaan kokeilemalla "mitä tapahtuu mistäkin" -periaatteella ja se on kantanut hedelmää yli 10 vuoden ajan. Kehityn vieläkin kokoajan eteenpäin oppiessani uusia tekniikoita ja omaksuessani uusia näkemyksiä. Minua eteenpäin on aina kannustanut rakkauteni hevosiin ja valokuvaukseen. Yhdistämällä kaksi tärkeää asiaa, olen saanut yhden elämäni tärkeimmistä asioista itselleni.


Toivottavasti postauksesta oli apua kokeneille ja kokemattomille! 
Mikäli kysyttävää jäi tai haluat tarkennusta johonkin, jätä kommentti alle.

20 kommenttia:

  1. Kiitos paljon tästä postauksesta! Tämä on aivan huippuhyvä ja osaat selittää niin hyvin että ns "maallikkokin" ymmärtää asioita! Vielä on pakko kysyä... Mikä on polttoväli? Miten se vaikuttaa? Kiitos paljon jo etukäteen vastauksesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Järjestelmäkameroiden kansankielisesti ymmärretty "zoomi" on oikealta termiltään polttoväli, joka on siis riippuvainen objektiivistasi. Yleisimpiä polttovälejä on 18-55mm, 55-200mm ja 70-300mm. Eli tämä ns. millimetrimäärä objektiivissasi kertoo sen sisällä olevien linssien polttovälin.

      Poista
  2. Tää oli tosi hyödyllinen postaus! Sain paljon hyviä vinkkejä omaan valokuvaukseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla, että tästä on apua! :)

      Poista
  3. Huh, tuntuu että mulla tulee olemaan paljon opittavaa kun saan joululahjaksi ekan järkkärini! :D Noh, ajan kanssa sitä oppii, ja valokuvaukseenkin tarvitsee rutkasti epäonnistumisia jotta voi kehittyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on tosi hyvä asenne, joten opit varmasti nopeasti :) Minusta on harmittavaa, kuinka moni ei käytä järjestelmäkameransa ominaisuuksia, vaan pelkästään automaattisia tehdasasetuksia. Silloin iso osa kameran potentiaalista menee mielestäni hukkaan :(

      Poista
    2. Jep, ite en oo kavereiden järkkäreillä viittiny kauheesti lähtee tekemään omia epäonnistuneita säätöjä joten oon sitten automaattisella kuvaillut. Nyt sitten vois vähän enemmän uskaltautua säätelemään... :)
      Et oo muuten ainut joka sanoo että opin nopeasti - ratsastuksenopettaja on viimeisen vuoden hänen opetuksessa ollessani toitottanut samaa! :D

      Poista
  4. Heippa! Huomasin, että sulla on käytössä sama objektiivi, minkä mä ajattelin hankkia, (en oo varma tuleeko olemaan täysin sama malli mutta luultavasti kuitenkin sigman 70-200 f2.8) kunhan saan rahat kasaan. Runkona mulla on vuosi sitten ostettu nikon d5200, ja ajattelinkin kysyä sulta mielipidettä kyseisestä objektiivista, ja uskotko, että olisi toimiva kombo mun rungo kanssa? Tosiaan mulla on nyt tamronin 18-200 f.3.6-6.3 minkä aika rupee hieman jättämään, ja toi olisi tarkotus hankkia sitten vähän edistyneempään kuvaukseen, kun nyt on kerinnyt tuolla harjoitella. Olisi super kiva kuulla mielipidettä sulta, sillä sun kuvat herättää mussa suurta ihailua! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskoisin kyllä että ihan toimivaa yhdistelmää olet valitsemassa. Tarkista vielä nettiarvosteluista mitä mieltä muut käyttäjät ovat olleet :)

      Poista
  5. Miten saa kirkkaalla säällä lumella tummasta hevosesta parhaiten kuvia, niin että ne ei pala puhki? Onko vaan asetuksista kiinni (ja mistä?) vai tarviiko jälkikäsittelyä että saa hyvän lopputuloksen? Hyvä postaus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auts, tämäpä on se vaikein hetki kuvata minulle. Jos on kirkas, aurinkoinen sää niin lumessa on sävyjä: varjoja, keltaista valoa, puhtaan valkoista. Aurinkoisella ilmalla mustat hevoset on helpompi kuvata kuin pilvisellä. Asettelisin hevosen sellaiselle taustalle, missä on sävyjä, jotta kuvaa ei tarvitse polttaa yli.

      Onnistunut kuva vaatii aina jälkikäsittelyn!

      Poista
    2. Niin ainahan sille kuvalle jotain tulee tehtyä jälkikäteen koneella. :) tuossa uudemmassa postauksessa olikin kiva kun olit laittanut alkuperäisen ja muokatun kuvan vierekkäin! Löytyisikö samanlaista kirkkaalta talvipäivältä? Muutenkin tollasia olisi kiva nähdä lisää, samoin kuin lukea kuvaukseen liittyviä postauksia. :)

      Poista
    3. Mulla on ollut ajatuksena saada tässä tammikuun aikana koottua jotain pientä ohjeistusta talvikuvaukseen.
      Äkkiseltään en muista, että minulla olisi mitenkään aivan mahdottomasti kirkkaan talvipäivän kuvia, mutta pitääkin sitä postausta varten kaivella arkistoja :)

      Poista
    4. Kiva! Innolla odotan. :)

      Poista
  6. Tämä postaus oli kyllä hyödyllinen, tuli muutamia uusia vinkkejä asetuksiin :) Tämä kysymys ei varsinaisesti tähän liity, mutta ajattelin kysyä kuitenkin. Ostin uuden rungon keväällä, Nikon D7000, ja heti ensimmäisellä kuvauskerralla huomasin, että jokin on nyt pielessä; tarkennus harhaili missä sattuu ja en millään saanut kuvia onnistumaan. Päätin laittaa sähköpostia Rajalaan ja samalla myös vähän googlasin tietoja kys. rungosta. Rajalasta vastattiin, että en vain osaa kuvata, mutta google paljasti, että noissa rungoissa on ollut ihan hirveästi backfocus -ongelmia. En itse osannut kunnolla säätää tarkennuksen hienosäätöä, joten menin paikan päälle liikkeeseen, jossa minut haukuttiin taas pystyyn ja samoiten myös sigman objektiivini (toimi täysin moitteettomasti edellisessä rungossa). Sain kuin sainkin kameran johonkin säätöön ja samalla objektiivi tarkistettiin. Tämän jälkeen tarkennus on osunut paremmin kohdilleen, mutta luettuani nettipalstoja (ja tiedän ettei pidä uskoa kaikkea mitä siellä lukee) olen ymmärtänyt, että on ok jos hienosäädön arvo on +5 ja -5 välillä, minulla tuo arvo on kuitenkin -14 ja samaisilta nettipalstoilta olen lukenut, että runko kannattaisi tämmöisessä tapauksessa käyttää takuuhuollossa. Ongelma on kuitenkin siinä, että minä joudun maksumieheksi jos rungossa ei olekkaan mitään vikaa. Olen kuitenkin sitä mieltä että joku ottamissani kuvissa on pielessä (vika voi tosin olla taidoissakin), JOTEN onko sinulla joskus ollut tällaisia ongelmia tai oletko kuullut, että jollakulla olisi ollut? Miten itse toimisit tässä tilanteessa? Kiitos paljon jos viitsit vastata! Oma into valokuvaukseen on laskenut kuin lehmän häntä kun tuntuu etteivät kuvat vain onnistu :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt kyllä esitit semmoisen kysymyksen, että huh. En kyllä tiedä mitenkä vastaisin.

      Itse en ehkä kuitenkaan lähtisi tappelemaan yrityksen kanssa, myisin ehkä eteenpäin pienemmällä summalla ja ostaisin toisen rungon. Mitä olen itse Nikon D7000 kuullut ja käyttänyt, niin täysin uusi juttu minulle tämä kertomasi.

      Itse ostaessani Nikon D200 -rungon oli kuvat sillä todella epäonnistuneita ja kamerasta paljastui ns. tyyppivika, mikä saattoi huonona päivänä hajottaa muistikortin ja viedä koko päivän aikana otetut kuvat. Opettelin kuitenkin kuvaamaan rungolla ja pikkunikseillä korjaamaan sen virheitä (mm. erittäin punaiset kuvat, tarkennus taustassa, hidas tarkennus) ja runko oli vuosia käytössäni.

      Poista
  7. Tämä oli hyödyllinen postaus! Kiitos tästä (-:
    Yksia asia minua kiinnostaisi tietää vielä. Joskus näkee kuvia esim. hevosista, joissa tausta on onnistuttu saamaan lähes mustaksi, ilman mitään mustia samettikankaita takana ym. Miten tällainen on mahdollista saada? Niin kuin esimerkiksi tämän postauksen kuvat: http://aaveennet.blogspot.fi/2012/05/uljas-musta.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on lähinnä taikurinsalaisuus, jota ei ääneen kerrota ennenkuin joku on oikein arvannut ;)

      Tilanne onnistuu kuitenkin parhaiten, kun hevonen tuodaan varjosta pehmeään valoon (ei onnistu kirkkaimpana kesäpäivänä), mutta tausta jää edelleen varjoon. :)

      Poista
  8. Itse sain ekan järkkärini (Nikon D3100) jouluna -12 ja siitä lähtien oon vannonut Nikonin nimeen. Olen kuvannut enemmän Canoneilla (400D,600D,1100D), mutta siltikin Nikon istuu omaan käteen paremmin. Tällä hetkellä objektiivinani on Tamronin 18-270mm f3.5-6.3 VC PZD paremmin ulko- ja urheilukuvaukseen, kuin sisä- ja lähikuviin soveltuva pitkä ja oikein kelpoisa objektiivi.
    Oon kuitenkin halunnut ostaa jo jonkin aikaa kiinteän obiskan, mutta en osaa päättää minkä. Voitko suositella jotain? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi kun vastaan vasta nyt, tämä kommentti on jäänyt itseltäni täysin huomaamatta.

      Paras kiinteä linssi on 70-200mm/f2.8. Makukysymys onkin sitten, että minkä valmistajan. Merkkikohtaiset yleensä toimivat moitteettomammin ja paremmin, mutta niissä on usein yli parin tonnin hintalisä. Siitä syystä olen itse päätynyt "tarvikevalmistajaan".

      Poista